Noachitische Ambassadeurs
De Noachitische wetten; vertrouwen en geloof


Door de hulp van de Eeuwige,

Onze G-d,

Koning van het Universum


Noachitische Ambassadeurs

Vertrouwen en geloof

Mijn meditatie las ik gister terug in dat mooie boek dat karaktereigenschappen verfijnd, deze week over vertrouwen en geloof, voordat ik de 3e Noachitsche wereld bijeenkomst bij ga wonen. Ik begin bij het eerste gebod dat wij hebben, het geloof in Havaya, onze God, gen. 2:16, hoe moeilijk deze tijden ook gaan worden, en de vooruitzichten hierin zijn verdrietig en klassiek te noemen. Hieronder leg ik uit met vertaalde tekst uit het klassieke Tora-boek, The Ways of the Tzaddikim p. 203-205


Vertrouwen gaat ook niet zonder goede daden, zoals gezegd; "Maar hij die vertrouwd in Havaya zal worden omringd in liefde en barmhartigheid" Psalm 32:10


Vertrouwen alleen komt men er niet zoals gezegd: "En degene die Uw Naam, Havaya, kennen, vertrouwen in U." Psalm 9:11.

Vertrouwen is dus niet mogelijk zonder geloof. En geloof niet zonder vertrouwen. Geloof is echter juist de apex van de Tora die voor ons Noachieten bedoeld is, (d.w.z.. de 7 Noachitische geboden). Door je te keren naar Havaya, onze God, in gebed, studie of juist bewust worden van de geboden en voorschriften door deze toe te passen, komt men weer dicht bij de Heilige gezegende Ene, het mag ook niet problematisch zijn, want het alternatief is een afschrikking en een gruwel; een leven met Havaya, onze God, zonder relatie met Hem te onderhouden. Daarentegen mag men dit leven wel hebben, door je 1. verbonden te voelen. 2. Een verbintenis te maken. Hoe? Gebed en zang uit het gebedenboekje voor Noachieten (EN-HE) of het Nederlandse gebedenboekje, die goed en duidelijk is voor verschillende aangelegenheden.


Echter is dat geen mooi balans, vertrouwen en geloof tezamen?


Efraim



unsplash